Sorg og lidenskap

«Sorg og lidenskap» er Nina Karin Monsens siste bok. Her beskriver hun sin egen sorg etter tapet av mannen i oktober 2010. Hun skriver om sorgen innenfra og ut, og hun berører mange av livets store spørsmål. Avslutningsvis skriver hun også om sin konversjon til Den katolske kirke, 2. februar i år. Her skriver hun: «Den katolske kirke er moderkirken. Her finner jeg den gudsforståelse og det menneskesyn jeg alltid har båret i mitt hjerte og vernet om så godt jeg har kunnet i store deler av mitt forfatterskap. Her finner jeg også en kvinnelig skikkelse, Jomfru Maria, som kan klappe meg på kinnet og gå i forbønn for meg når jeg vil trenge det. Jeg finner Den hellige ånd som veileder oss fra det innerste rommet og som virker i rommet mellom oss. Jeg finner Jesus, Frelseren som nettopp i denne gjerningen er den største filosofen av alle de store tenkerne. Jeg finner den store og dype trøsten i tilgivelsen og nåden som venter på alle Guds barn. Og jeg finner kirker og katedraler verden over som jeg kan besøke som medlem, ikke bare som turist. Det er steder hvor det er høyt under taket og mengder av skjønnhet som balsamerer opprevne og forstyrrede sinn. Jeg finner ritualer, seremonier, salmer og musikk som gjør slitne perosner modige, trygge og glade. Jeg kjenner virkelig at jeg har kommet frem og hjem. Endelig.»

Én tanke på “Sorg og lidenskap

  1. Det var nydelig skrevet ! Så godt å lese. Takk 🙂 Føler også at det var så godt å konvertere til Den katolske kirken for snart 4 år siden, Følte også at det var som å komme hjem.

Legg igjen en kommentar